Yoga og kropsterapi

Kropsterapi
Kroppen er en manifestation af vores følelsemæssige og biokemiske tilstande. Du ved, hvor stærkt tanker og billeder påvirker kroppen. Når du ser en gyserfilm, får du sved i hænderne, spænding i maven, skuldrene trækker sig op – selvom det bare er noget i fjernsynet.
Så forestil dig, hvordan kroppen har det efter flere år med stress, utryghed, måske forladthedsfølelser og tilmed ernæringsmæssige ubalancer. Så har kroppen virkelig indkapslet disse tilstande, og de kan ikke tales fri. De har brug for kontakt, brug for at blive set og hjulpet til forløsning.
Krop og sind er stærkt forbundet og påvirker gensidigt. Derfor er det med meget fine resultater, når terapien også har opmærksomhed på kroppens sprog og kroppens tilstand.

I forløb, hvor psyken har stor indvirkning på kroppen arbejder vi typisk med spørgsmål, sansninger, hvordan føles det i kroppen nu, hvordan kan det forandres, hvor i dig findes det sted med velvære/ro/styrke/tryghed. Samtidig ser jeg nøje efter om der er fordøjelsesproblemer eller fødevarereaktioner, da de kan tricke eller forstærke de følelsesmæssige tilstande. Vores neurohormoner skaber ikke sig selv af ingenting. De bygges ud af vitaminer og mineraler samt aminosyrer. Hvis du har næringsmangler kan der opstå stor psykisk sårbarhed. Vi kan reparere noget gennem samtale, men hvis ikke næringsstofferne er der til hormonerne, er det umuligt for kroppen af lave dem. Derfor er det med stor gevinst, at vi bruger en helhedsløsning.

Med flere års studier i psykoterapi, biologisk traumeheling (kropsterapi), kerneterapi (kropslig fordybelse), og et væld af kurser indenfor krop, psyke og filosofi, kan jeg arbejde helhedsorienteret med krop og psyke og vores væren i livet.

 

Yoga er terapi

  • Yoga masserer og bevæger organerne hvilket styrke dem.
  • Yoga stimulerer gennem meridianbaner som strækkes og stimuleres.
  • Yoga øger afgiftning gennem åndedrættet og stimulering af fordøjelse.
  • Yoga strækker bindevæv og muskler så de kan slippe affaldsstoffer.
  • Yoga styrker og bevæger alle led, øger blodgennemstrømning og bevægelighed.
  • Yoga styrker og beroliger nervesystemet
  • Yoga kan hjælpe os til at forbinde os med kroppen.

 

Yoga kan have mirakuløs effekt på nervesystemet. Den kan slukke et stressrespons (fx. efter en presset tid), som vi måske ikke selv kan.

Forbindelsen mellem krop og sind er som en sløjfe. De påvirker hinanden gensidigt, både når det går godt og når det går skidt. Derfor er det vigtigt at kende veje til at slukke den høje vågenhed (stress), vende sig væk fra verdens tusinde indtryk, stilne tanker og skabe flow, balance og fleksibilitet.

Det gør yogaens fysiske øvelser, og det påvirker dit psykiske velvære.

Yogaserier eller øvelser kan sammensættes så de styrker fordøjelse, afgiftning, ro, energi, nyrer, hjertet eller lever.

Bindevævet er nervesystemets søster, gamle følelser som sorg og vrede kan slippe, når du i fuld opmærksomhed og ro åbner for vævet og sætter fastlåste følelser fri. At gøre det fysisk frem for gennem tale og beslutning, er en meget brugbar vej for alt det, som ikke er blevet løst ved viljens kraft.

Yoga er mindfullness, men vi kan også lave mindfullnessøvelser, som ofte tager udgangspunkt i åndedrættet.

Yogafilosofien kan indlemmes gennem invitationer i øvelserne, invitationer til at se sammenhænge og opdage styrken ved gentagelse og et opmærksomt sind.